Monday, March 14, 2016

Veganism #2: What vegans eat?

Obiecałam, więc jest: to pytanie pojawia się chyba najczęściej jako pierwsze, kiedy osoba oświadcza, że jest weganinem/weganką. Nie jesz mięsa, ryb (ale przecież ryba to nie mięso), owoców morza (no jak to, przecież to owoc!), mleka i jogurtów (wariactwo, przecież to takie zdrowe), lodów, czekolad, żelek, jajecznicy, sałatek (bo na majonezie), ani zup na śmietanie... "To co Ty właściwie jesz? Trawę i kamienie?"



Otóż nie!
Kuchnia wegańska to nie tylko sałata i kiełki. Bogactwo roślin daje nam ogromne pole do popisu, a wybierając spośród wielu zbóż, strączków, warzyw, owoców, nasion i orzechów można wyczarować niesamowite rzeczy. Zacznę od tych najprostszych, z którymi każdy początkujący wegetarianin i kulinarny laik z łatwością sobie poradzi. 

Na śniadanie od lat jem owsiankę, jedyna rzecz jaka się zmieniła, to mleko - zrezygnowałam z krowiego na rzecz sojowego. I była to najlepsza decyzja. Do owsianki dodaję banana, suszoną żurawinę, zmielone siemię lniane, cynamon i orzechy albo wiórki kokosowe. Można dodawać dowolne świeże, mrożone lub suszone owoce, orzechy, sezam, mak, chia, co tylko macie pod ręką i co Wam smakuje. Jest też mnóstwo wariantów mlek roślinnych: migdałowe, kokosowe, ryżowe, owsiane, smakowe... można je też robić samemu, wtedy wyjdzie o wiele taniej (i zdrowiej). 
Inną śniadaniową opcją są pankejki. Najprostsze robi się ze zwykłego ciasta naleśnikowego, tylko odrobinę gęstsze, i zajada z owocami, czekoladą, masłem orzechowym albo dżemem. Można też zrobić wersję fit: zmiksować płatki owsiane na mąkę i zblendować z bananami i odrobiną mleka. 



owsiano-bananowe pancakes z mango i domową czekoladą
oat and banana pancakes with mango and home-made chocolate

Najwięcej możliwości dają obiady: bazą zawsze jest makaron, ryż albo kasza. Do makaronu robię najczęściej sos pomidorowy z czerwoną soczewicą - jest szybki, tani i sycący. Z ryżem zazwyczaj robię curry z ciecierzycy, gulasz z tofu albo chińskie warzywa. Kaszę gryczaną uwielbiam jeść z sosem pieczarkowym, a czasem dla podbicia białka dodaję do niej zieloną soczewicę i takim farszem nadziewam paprykę i wstawiam do piekarnika. 



pieczona papryka nadziewana kaszą gryczaną, zieloną soczewicą i szpinakiem 
stuffed peppers: buckwheat, green lentils and spinach 

Kolejnym obiadowym wariantem są kotlety. Moje ulubione 'mielone' robię z kaszy jaglanej (świetnie się klei i 'trzyma' wszystko w kupie), do których dodaję co mam pod ręką: szpinak, cebulkę, por, tofu, jarmuż, fasolę, słonecznik... Na blogach kulinarnych znajdziecie tysiąc pomysłów na kotlety i burgery z kaszy gryczanej, warzyw, fasoli czy grzybów. A jak nie macie czasu, talentu czy po prostu ochoty na stanie przy garach, zawsze można pójść na łatwiznę i przyrządzić gotowe kotlety sojowe - wystarczy ugotować je w bulionie i usmażyć w dowolnej panierce. Dodatek przyprawy do mięsa sprawi, że nie będziecie tęsknić za klasycznym schabowym ;) 



klopsy z tofu i masła orzechowego z makaronem spaghetti w sosie pomidorowym
tofu and peanut balls with spaghetti and tomato sauce

Na kolację natomiast najlepiej sprawdzają się sałatki i pasty do chleba. Hummus i pasztety sojowe są coraz powszechniej dostępne w sklepach i niedrogie, a jeśli macie dobry blender, możecie samodzielnie przygotować pastę z ciecierzycy, soczewicy lub suszonych pomidorów i słonecznika. Dodatek różnych mieszanek przypraw sprawi, że za każdym razem smak Was zaskoczy. 
Łatwą propozycją są też zupy - wrzucamy dowolne warzywa, ciecierzycę, puszkę pomidorów, blendujemy i gotowe :) 



zupa-krem z dyni z płatkami migdałowymi 
pumpkin soup with almond flakes


Jak widać, opcji jest mnóstwo, a to tylko mały wycinek możliwości, jakie daje kuchnia roślinna. W TYM wpisie podlinkowałam najciekawsze blogi kulinarne, tam na pewno znajdziecie więcej inspiracji.

Go Vegan! 







Last time I promised to write a post about what vegans eat. It is the most common question which appears evertime a person says "I'm vegan". You don't eat meat, fish, seafood, milk, dairy, ice-cream, yoghurts, milk chocolate, jellys, scrumbled eggs, mayo... "So what do you actually eat? Grass and stones?"
Well, actually not. Plant-based diet isn't only about carrots and sprouts. There are also grains, lentils, seeds, nuts and a huge variety of vegetables and fruits, which we can choose from to prepare healthy, nutritious and delicious meals. I will show you some simple ideas for breakfast, lunch and dinner. They are quite easy and cheap, so you will surely manage to do it at home. 




oatmeal with banana, cranberries, flaxseed, coconut shrims and cinnamon

Breakfast is the most important meal in a day. I eat the same oatmeal for many years, the only thing that changed is milk - I replaced the cow milk for a soy one. It was a great decision, and there are so many kinds of plant milks to choose from: soy, oat, almond, coconut, rice, vanilla, chocolate... you will surely find the one you like the most. You can add any fruits you like, some source of fats like coconut shrims, nuts or flax seed (also a great source of Omega 3 & 6), sesame, poppy seed, cinnamon, cocoa... whatever you like!
Another idea for breakfast is... pancakes! You can make a simple pancakes, or mix the oats with a banana and some milk to make it more healthy. Eat it with fruits, peanut butter or chocolate. Yummy!



chickpea curry with potatoes and tomatoes

As for lunch/dinner, I always eat some pasta, rice or buckwheat with some veggies, tofu, lentils or chickpeas. My favorite meal is pasta with tomato and red lentil sauce. It's super easy and cheap and it can never go wrong! I also like veggie stew with tofu and rice, or chickpeas curry. Buckwheat tastes great with green lentils and onions, or with mushroom sauce.
Another great idea is vegan cutlet. Instead of meat I use millet, and I add anything I have right now: tofu, dried tomatoes, kale, onion, spinach, beans.. Adding some spices and herbs will make it taste like a real meat, so if you miss the taste of chicken or pork, but you don't want to harm animals, try this.
If you don't like to cook, or you have no time, there is a solution too: soya chunk cutlets! All you need to do is to boil them in vegetable stock and frie in breadcrumbs. Voila! 




millet and spinach burgers

As for the late dinner or supper, I usually eat some salad and bread with hummus or other dips made from lentils, chickpeas or dried tomatoes and sunflower seeds. You can buy it at almost every store, but if you have a blender, you can make it at home as well. Adding some herbs and spices will make it different everytime, so it's great to experiment with those. 
Soups are also one of the easiest things to do: put any veggies, some potatoes, chickpeas, can of potatoes and just blend it!



couscous with zuccini and mushrooms

As you can see, there are plenty of options for vegan meals and you don't really have to starve or spend much money. You can surf the Internet for more inspiring recipies or find it on Instagram.

Go Vegan!

2 comments:

  1. Polecam wyeliminować soję. Jest bardzo niezdrowa. Mleko migdałowe będzie chyba lepsze, o ile ktoś nie ma nietolerancji na migdały. Kokosów też słyszałam żeby unikać, szczególnie oleju kokosowego :)
    Ja muszę się jeszcze przekonać do kaszy jaglanej z miodem i owocami ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie słyszałam żadnych wiarygodnych informacji na temat szkodliwości soi, krąży za to wiele mitów: że gmo, że mężczyznom rosną od niej piersi, że zaburza gospodarkę hormonalną... odsyłam na stronę vegan workout, tam wszystkie sojowe mity są obalone, a argumenty poparte badaniami naukowymi :) nie spożywam oleju kokosowego, słyszałam za to, że jest jednym z najzdrowszych olejów, o ile jest nierafinowany.
      W dzisiejszych czasach nie ma możliwości żyć w 100% zdrowo i ekologicznie, tak jak nie da się być w 100% weganinem, ważne jednak, by znaleźć w tym wszystkim równowagę i żyć w zgodzie ze sobą oraz nie krzywdzić innych stworzeń.
      U mnie kasza jaglana na slodko nie daje rady, ewentualnie jako ciasto, dlatego przemycam ją w kotletach i farszach :)

      Delete